Timanställda avlösare och ledsagare, Sociala omsorgsförvaltningen
Vill du jobba extra med att göra skillnad i andra människors liv?
Vi söker dig som vill arbeta med att underlätta för människor i deras vardag. Det är ett viktigt uppdrag med ett mål att stödja och stärka personer till ett meningsfullt och självständigt liv.
Anställningsform: Timavlönad på deltid. Timavlönad enligt ök. Tillträde enligt överenskommelse.
Avlösare:
Avlösarservice i hemmet innebär att du löser av anhöriga i omvårdnadsarbetet till ett barn eller ungdom med en funktionsnedsättning. Detta ger anhöriga möjlighet till fritid, egna aktiviteter och återhämtning.
Insatsen avlösarservice innebär att du som avlösare kommer till ditt hem och tillfälligt tar över ansvaret för omvårdnad. Personen får då ett individuellt anpassat stöd i vardagen.
Avlösningen kan utföras under dagtid, kvällar och nätter samt under helger. Du och anhöriga bestämmer själva vilka tider avlösningen ska utföras. Avlösning i hemmet kan utföras både som en regelbunden insats och i situationer som de anhöriga inte kan förutse.
Ledsagare:
Ledsagarservice är en insats för dem som har en funktionsnedsättning och som behöver stöd att komma ut i samhället.
En ledsagare stöttar genom att följa med personer till och från aktiviteter som de själva klarar på egen hand. Till exempel att besöka vänner, gå på en promenad, göra ärenden eller delta i kulturaktiviteter.
Ledsagarservice ska ge ökade möjligheter att ha kontakter med andra och delta i samhället på lika villkor som alla andra. Som ledsagare kommer du vid önskad tidpunkt till personens bostad eller en annan mötesplats, och följer med hen till och från sin aktivitet.
För att lyckas i rollen har du ett stort engagemang och intresse för andra människor samt en vilja att bygga upp relationer som varar en längre tid. Därmed kommer vi att lägga stor vikt vid din kommunikativa förmåga att stötta andra människor. Du ska vara över 18 år och kunna visa ett utdrag ur polisens belastningsregister om det gäller uppdrag mot barn och ungdomar. Det är fördelaktigt om du har körkort för att enkelt kunna ta dig runt till olika orter i kommunen.
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Caroline Lindén, enhetschef
Telefon: 033-35 86 21
Borås Stads växel, facklig företrädare
Telefon: 033-35 70 00
Vi rekryterar löpande.
Urval och intervjuer sker löpande efter verksamhetens behov. Vi återkommer via telefon eller e-post. På grund av att vi får många intresseanmälningar har vi tyvärr inte möjlighet att ge personlig återkoppling till alla som söker.
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
Sista ansökningsdag
Vi vill ha din ansökan senast 2023-12-31.
I Borås Stad är olikheter en tillgång och mångfald en styrka. Här finns möjligheter för dig som vill skapa, förändra och utvecklas. Vi arbetar för att förbättra vardagen och göra skillnad tillsammans. Boråsarna är alltid i fokus, så enkelt är det.