← Översikt
Hjälpmedelssamordnare logo

Hjälpmedelssamordnare

Din nästa arbetsplats


Tjänsten är organisatoriskt placerad i förvaltningens hälso- och sjukvårdsorganisation. I rollen som hjälpmedelssamordnare arbetar du övergripande för hela förvaltningen men i första hand gentemot våra vård- och omsorgsboenden. 

Du har din tillhörighet i ett av våra geografiska hälso- och sjukvårdsteam och rapporterar till enhetschef.


Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillsvidare, tillträde enligt överenskommelse

Dina arbetsuppgifter


Ett av dina huvuduppdrag är att vara ett stöd för vår personal i hjälpmedelsrelaterade frågor. 

Du kommer att ge råd, stöd och vägledning till våra chefer, exempelvis i frågor som rör beställning, upphandling, inköp, inventering, registrering för spårbarhet och utrangering, gallring, besiktning, felanmälan, underhåll/service/reparation samt hygien och funktionskontroll. 

Du och den legitimerade personalen inom rehabområdet kommer att samarbeta i hjälpmedelsrelaterade frågor. Du är ett stöd för dem och du kommer bland annat att medverka vid planering och genomförande av introduktion till nya förskrivare.

Våra hjälpmedelsombud ute i verksamheten har ett särskilt ansvar för grundutrustningen och du kommer att vara behjälplig med att svara på deras frågor samt utbilda, handleda och informera. Du kommer också att hålla i nätverksträffar med ombuden. 

Utöver stöd till dessa tre målgrupper samordnar du förvaltningen i hjälpmedelsfrågan och utvecklar vårt arbete med hjälpmedel. Det innebär exempelvis att:

  • i samarbete med MAR arbeta fram lokala rutiner för hjälpmedelshantering
  • i samarbete med MAR säkerställa verksamheternas följsamhet till befintliga regelverk och enhetlig tillämpning av regelverk för hjälpmedel i förvaltningen
  • vara insatt i avtal som rör grundutrustning
  • bevaka lagstiftning gällande medicintekniska produkter
  • vara förvaltningens representant i Hjälpmedelsforum
  • vara den naturliga kontaktpersonen i hjälpmedelsfrågor utifrån befintligt samarbetsavtal och hålla förvaltningen uppdaterad i hjälpmedelsfrågan
  • bevaka hjälpmedelskostnader och analysera statistik och utifrån det effektivisera och förbättra hjälpmedelshanteringen


Du som söker


Du är legitimerad fysioterapeut eller arbetsterapeut med behörighet att verka inom svensk sjukvård och du ska ha hunnit arbeta några år i din yrkesroll som legitimerad. Erfarenhet av arbete i den legitimerade rollen inom kommunal hälso- och sjukvård är meriterande liksom erfarenhet av arbete som hjälpmedelssamordnare.

Rollen erbjuder stor frihet under ansvar att arbeta självständigt och lägga upp samt styra ditt eget arbete. Uppdraget innehåller flera olika delar och eftersom du ansvarar för att hålla ihop helheten samtidigt som du behöver ha koll på detaljer i enskilda frågor är det viktigt att du är lugn och trygg i dig själv. Ditt engagemang och driv gör att du utvecklar verksamheten och får saker gjorda. Din förmåga att planera och organisera skapar i kombination med ditt sätt att prioritera ett strukturerat och effektivt arbetssätt för både dig själv och de du samarbetar med. 

Kommunikativ förmåga är också avgörande i rollen. Ditt coachande förhållningssätt liksom din förmåga att på ett pedagogiskt, respektfullt och tydligt sätt förklara, vägleda, utbilda och informera kommer till användning när du stöttar och leder andra. Ett aktivt samarbete och en god samverkan är nödvändig för att kunna arbeta kvalitativt och effektivt i uppdraget. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer. Att du är lösningsfokuserad och lyhörd gör att du fångar upp behov och önskemål, oavsett om det handlar om hjälpmedelsombud ute i verksamheten, chefer, legitimerad personal eller andra aktörer.

Eftersom du ibland kommer att besöka våra olika enheter ute i kommunen behöver du ha körkort. Rollen ställer också krav på god IT-vana. Den dokumentation och skriftliga kommunikation som hör till rollen ställer krav på att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska språket. 


Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Charlotta Wirtberg, rekryterande chef 
E-post: Charlotta.Wirtberg@boras.se 
Telefon: 033-355242

Kontakta Borås Stads växel, facklig företrädare 
Telefon: 033-357000


Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, god kollegial gemenskap och goda arbetsvillkor erbjuds du som anställd i Borås Stad flera personalförmåner.



Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2024-06-15.

I Borås Stad är olikheter en tillgång och mångfald en styrka. Här finns möjligheter för dig som vill skapa, förändra och utvecklas.

Vi arbetar för att förbättra vardagen och göra skillnad tillsammans. Boråsarna är alltid i fokus, så enkelt är det.

Företag

Borås Stad

Placering

Västra Götalands län, Borås

Bransch

Sjukvård/Omsorg

Anställningsform

Tillsvidare

Sista ansökningsdag

15 juni 2024

Kontaktinformation

Charlotta Wirtberg

Telefon: 033-355242Hemsida

Vi undanber oss all kontakt från telefonsäljare.

Dela