Socialsekreterare till Mottagningsenheten, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Vi värdesätter samarbete, både internt och externt, då vi ser det som en förutsättning för ett framgångsrikt socialt arbete. Att hålla en hög professionell nivå där det finns en tydlighet i myndighetsutövningen präglar vår verksamhet.
I den gemensamma mottagningsenheten har du ett nära samarbete med enhetschef och metodhandledare samt får ett gott kollegialt stöd och stora möjligheter att utvecklas i ditt arbete som socialsekreterare. I vår grupp trivs personer med en skopa humor, som på ett prestigelöst sätt delar med sig av tidigare erfarenheter och nyvunna kunskaper. Vi arbetar i ljusa och trivsamma lokaler i centrala Borås. Vi vill bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde och därför ges juridisk handledning av rättshandläggare, samt extern handledning. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är i en pågående utvecklingsresa, där vi satsar på att kompetensutveckla och implementera systemteoretiska metoder i våra verksamheter. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner.
Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Som socialsekreterare på den gemensamma mottagningsenheten har du de första samtalen med personerna som kommer i kontakt med oss. I huvudsak omfattar arbetsuppgifterna att hantera akuta situationer så som att ta emot anmälningar och hantera biståndsansökningar, göra riskbedömningar samt förhandsbedömningar, medverka vid vårdplaneringar och hantera jourtelefon för rådgivning och konsultation. I arbetet får du även möjlighet att sprida kunskap om socialtjänsten till andra verksamheter. Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
Arbetet är förlagt enligt schema med företrädelsevis dagtidstjänstgöring samt en del kvälls- och nattpass per sex veckors schema. Arbetstidsmått är 38, 25 timmar/vecka vilket är motsvarande heltidsarbete.
Ett krav för tjänsten är att du är utbildad och examinerad socionom och har erfarenhet av myndighetsutövning. Du har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete samt att arbeta teambaserat. Vi ser det som meriterande att du har en längre tids erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom områdena Barn och Unga, Vuxen och Social jour, och är väl insatt i det uppdraget.
Du tycker om de juridiska aspekterna av ditt arbete och du trivs med att föra samtal kring detta med dina kollegor. Du är en engagerad person med stor lust att lära och du har en positiv inställning. Ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt till människor i svåra livssituationer är en självklarhet för dig. En förutsättning i rollen är att du har ett gott handlag med svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav.
Intervjuer kommer ske löpande så vänta inte med din ansökan!
Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:
Josephine Apelqvist, enhetschef
Telefon: 033-35 33 34
Jens Ekström, facklig företrädare för vision
Telefon: 0768885136
Liselotte Book, facklig företrädare för akademikerförbundet ssr
Telefon: 0768883715
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
Vi vill ha din ansökan senast 2023-12-15.
I Borås Stad är olikheter en tillgång och mångfald en styrka. Här finns möjligheter för dig som vill skapa, förändra och utvecklas. Vi arbetar för att förbättra vardagen och göra skillnad tillsammans. Boråsarna är alltid i fokus, så enkelt är det.
Företag
Borås Stad
Placering
Västra Götalands län, Borås
Bransch
Förvaltning/Handläggning
Anställningsform
Tillsvidare
Sista ansökningsdag
15 december 2023
Kontaktinformation
Josephine Apelqvist, enhetschef
033-35 33 34HemsidaVi undanber oss all kontakt från telefonsäljare.
Dela